Een autoband

Een autoband is meer dan een rond zwart rubber. 
Zo bestaat een autoband globaal gezegd uit verschillende lagen met een rubbersamenstelling en het profiel.

Wat doet een autoband?
De  banden onder uw auto zijn het enige contact met het wegdek.Een autoband zorgt voor een veilige wegligging en voor het overbrengen van aandrijf- stuur en remkrachten op het wegdek.
Zo moet een band luchtdicht zijn, lang meegaan, moeiteloos over de weg rollen,weinig geluid maken en stof, vuil en water goed afvoeren. En dat allemaal onder verschillende weersomstandigheden.

De verschillende soorten autobanden:

– Zomerbanden:
Zomerbanden zijn de meest verkochte autobanden in Nederland en worden gemonteerd onder het grootste gros auto’s.
Ze hebben perfecte rijeigenschappen, zijn bestand tegen hogere snelheden en zijn zeer geschikt voor het rijden bij temperaturen boven de 7 graden Celsius.
Een zomerband bied in de zomer meer voordelen dan een winterband of all season banden. Het is de meest veilige in zijn soort bij warmere temperaturen, waardoor er meer grip is en daardoor de remweg wordt verkort.
Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt.
Alleen tijdens koudere omstandigheden verminderd de grip van een zomerband.

– Winterbanden:
Winterbanden zijn autobanden met een speciaal profiel en een zachtere rubbersamenstelling. Hierdoor blijven winterbanden in de winter zachter dan zomerbanden. Zo wordt het contact met het wegdek behouden en zijn winterbanden zeer geschikt bij temperaturen onder de 7 graden Celsius. Een winterband is veiliger en biedt meer grip bij ijzel, sneeuw en nattere omstandigheden. Zo staat u met een winterband 2-3 keer sneller stil tijdens het remmen in de sneeuw.
Bij warmere temperaturen biedt een winterband minder grip dan zomerbanden en bovendien slijten ze sneller.
Het profiel van een winterband is dieper en uit veel meer blokjes opgebouwd en verschillende afvoerkanalen naar de zijkant van de band. Hierdoor kan de band makkelijker water afvoeren en heeft de band meer grip bij winterse omstandigheden.
Winterbanden kun je niet alleen aan het profiel herkennen maar ook aan de symbolen aan de zijkant van de band. Een echte winterband heeft namelijk de codering M+S (Modder + Sneeuw)en een sneeuwster in een berg. Als de sneeuwster in de berg ontbreekt, dan is het geen echte winterband.

All season banden:
Een all season (vierseizoenen) band is een combinatie tussen een zomer- en een winterband. Zo komt deze combinatie in alle voordelen van een zomerband en een winterband terug in onder andere het profiel en de rubbersamenstelling van de band.
Een all season band is in de zomer beter dan een winterband en in de winter beter dan een zomerband.
De band is niet alleen te herkennen aan het profiel maar ook aan de symbolen op de band zelf.
Zo moet een all season band voorzien zijn van A/S (All Season) codering. Doorgaans zetten fabrikanten er symbolen bij om aan te geven dat het om een all season band gaat. Net als bij winterbanden moet ook een all seasonband beschikken over het wintersymbool. Het gaat dan om het sneeuwvlokje in de berg. Alleen de codering M+S betekent dus dat het een all seasonband is zonder winterse rijeigenschappen. Deze band voldoet dan niet aan de gestelde winterse eisen. 

Runflat banden:
Steeds meer nieuwe auto’s worden voorzien van runflat banden. Een runflat band is een autoband welke bij het wegvallen van de luchtdruk ervoor zorgt dat een auto optimaal bestuurbaar blijft. Zo kunt u met een lekke band nog 80 kilometer afleggen bij een snelheid van 80 kilometer per uur. Het is dan niet meer nodig om op een onveilige plaats langs de weg een band te verwisselen en een reservewiel is overbodig. Auto’s met runflat banden hebben een verplicht bandenspanningsysteem. Zodra een band luchtdruk verliest wordt de bestuurder door middel van een signaal op het dashboard gewaarschuwd.
Runflat banden zijn verkrijgbaar in een zomerband, winterband en een all seasonband. 

-Zijn caravanbanden ook aparte autobanden?
Nee, vanwege de hoge wieldruk en het grote draagvermogen worden bij caravans, vouwwagens en campers dezelfde banden gemonteerd als bij bestelauto’s. Het is overigens wel verstandig om banden onder een caravan, vouwwagen of camper na zes jaar te vervangen. De kwaliteit van de banden kan dan niet meer worden gegarandeerd. De banden drogen vaak uit en gaan scheuren vertonen in de wang en het profiel. Bovendien staan caravanbanden vaak lang op één gedeelte van het profiel (winterstalling, vakantie) waar de band sterk onder leidt. 

Welke informatie staat op een band?
Iedere autoband bevat op de zijkant, ook wel de ‘wang’ genoemd, specifieke informatie welke afgelezen kan worden.
Zo staat er een bandenmaat vermeld, welke uit zes verschillende elementen bestaat:
1) Bandbreedte: De breedte van de band wordt uitgedrukt in millimeters. De breedte wordt gemeten van wang tot wang, oftewel van zijkant tot zijkant.
2) Bandhoogte: De hoogte van de band wordt weergegeven als percentage in verhouding tot de breedte. Deze wordt uitgedrukt in procenten. Dit betekent bij de band op de afbeelding 55% van 195mm (breedte)= de bandhoogte 107,25mm
3) Bandtype: Het bandtype geeft de waarde R ofwel Radiaal aan.
4) Velgmaat: De velgmaat ofwel velgdiameter is de afstand binnen in de band. Deze afstand wordt weergegeven in inches. Dit is tevens de aanbevolen maat voor het wiel. 
5) Draagvermogen: Het getal (code) staat voor een maximum gewicht in kg welke de band kan dragen. Met een draagvermogen van 87 kan bijvoorbeeld een gewicht van 545 kg worden gedragen.
6) Snelheidsindex: De letter (code) staat voor de maximum snelheid van de band in kilometers. Met een snelheidsindex ‘V’, betekent dat de banden geschikt zijn voor een maximum snelheid van 240 kilometer per uur.
– Dot-code: de meeste banden zijn voorzien van DOT (Department of Transportation) code. De laatste vier cijfers geven een productiedatum weer. 3220 betekent week 32 van 2020.

Profieldiepte van de band


Profieldiepte van autobanden.

Het wettelijk minimaal toegestane profieldiepte van een autoband in Nederland is 1,6 millimeter.Bij een lager profiel is de veiligheid niet meer te garanderen en bestaat de kans op een boete bij aanhouding door de politie.
Het advies van ons is daarom om zomerbanden uiterlijk te vervangen bij een profiel van 2 millimeter en winterbanden daarin tegen adviseren wij om te vervangen bij een profiel van 4 millimeter.

Waardoor slijt een autoband?
Door wrijving met het wegdek slijt het rubber beetje bij beetje weg. Rijdt u rustig, dan slijt de band minder hard.
De juiste bandenspanning zorgt voor minder slijtage, een betere wegligging en lager brandstofverbruik.
Check dus regelmatig uw bandenspanning!
Banden kunnen ook verouderen door het opwarmen en afkoelen tijdens het rijden en door uitdroging door de zon. 
Er kunnen droogtescheurtjes ontstaan waardoor de betrouwbaarheid van de band behoorlijk afneemt.

Waar moet u op letten bij de aanschaf van een nieuwe band?
Aangezien veiligheid voorop staat, leggen wij u graag uit wat het belang is van de juiste banden onder uw auto.
Naast de bandenmaat, het draagvermogen en de snelheidsindex van de band, is er ook een verplicht Europees bandenlabel opgesteld voor elke band. Het Europees bandenlabel geeft u informatie over de veiligheid, het verbruik en over de geluidproductie van de band. Zo is elke band welke bij Autobedrijf Cartech verkocht wordt voorzien van een dergelijk label.

Wielen monteren bij Autobedrijf Cartech

Wilt u meer informatie over de verschillende soorten autobanden of de bandenservice van Autobedrijf Cartech?
Laat het ons weten, wij helpen u graag!