Voorkom verkeerd tanken in het buitenland!

Gaat u op vakantie naar het buitenland?
Wanneer u in het buitenland gaat tanken wordt u waarschijnlijk verrast door de verschillende benamingen voor brandstoffen, en kunt u flink aan het twijfelen komen welke brandstof uiteindelijk in uw auto moet. Wij leggen u graag uit welke brandstof welke naam heeft in populaire Europese vakantielanden.

In Nederland tankt u als vanzelf de juiste brandstof voor uw auto. Maar bent u voornemend om op vakantie naar het buitenland te gaan, dan doet u er verstandig aan om van te voren te checken welke benaming en aanduiding de brandstof van uw auto heeft in het land waar u (door)heen reist.

Zo kunt u aan het wit-zwarte label herkennen of het om benzine, diesel of LPG gaat. De labels voor benzine zijn rond. Op het label staat een E (de afkorting van ethanol) en een cijfer dat het maximum percentage bio-ethanol in brandstof aangeeft. De reguliere varianten voor benzine zijn E5 en E10.
Het label voor diesel is vierkant. Op het label staat een B en een cijfer dat het maximum percentage biodiesel in de brandstof aangeeft. De reguliere variant wordt aangegeven met B7.
Het label voor gasachtige brandstoffen is ruitvormig. De letters staan voor het type gas.

Met het tanken van een brandstof in het buitenland is de juiste naam van groot belang.
Wij hebben daarom voor u een overzicht gemaakt met de namen van brandstoffen in een aantal populaire Europese vakantiebestemmingen.

Wanneer u bijvoorbeeld ook op de kleur van de brandstof let, kan deze behoorlijk verschillen met de brandstofkleur in Nederland en willen wij u meegeven dat u daar niet alleen op af kunt gaan.

Gebruik ons handige overzicht om te voorkomen dat u verkeerd tankt! (download hieronder)

Twijfelt u over de juiste brandstof?
In het instructieboekje van uw auto zal vermeld staan, hoe hoog het octaangehalte in de brandstof van uw auto maximaal mag zijn. Bij de meeste auto’s staat het wit-zwarte label van benzine, diesel of LPG label ook vermeld in het tankklepje.

KAK!

Het is iets wat elke autobezitter wel zal herkennen….Vogelpoep op de auto…..
Wat u misschien nog niet weet, is dat vogelpoep op de auto veel schade kan aanrichten aan de lak.
Met deze tips van Autobedrijf Cartech is uw auto binnen no time weer vogelpoepvrij!

Lakschade….
Wacht niet te lang met schoonmaken van de vogelpoep op uw auto!
Vooral op zonnige dagen kan de poep in de lak trekken en verkleuring of zelfs erger….afbladderen veroorzaken.
De warmte van de zon zorgt er namelijk voor dat de autolak uitzet en de vogelpoep in de poriën van de autolak gaat zitten. Als de lak daarna afkoelt, krimpt deze weer in. De zuren en de bijtende stoffen in vogelpoep zorgen er zo voor dat de lak niet geleidelijk kan bewegen en er vervolgens schade ontstaat aan de autolak.

Wanneer er vogelpoep op de auto zit, is er reden genoeg om de auto te wassen!
Voordat u de vogelpoep gaat verwijderen, is het belangrijk dat de poep eerst goed losgeweekt wordt. Dit kan natuurlijk met veel water door het afspoelen van de plekken maar u kunt ook een doorweekt keukenpapier bovenop de plek leggen en dit 5-10 minuten in laten weken.
Let wel op, hoe droger de vogelpoep, hoe langer de plekken moeten inweken om de poep zachter te maken.
Vervolgens kunt u proberen al deppend met een zachte vochtige doek, de vogelpoep weg te halen. Ga, om krassen in de lak te voorkomen, vooral niet wrijven of boenen!
Er kunnen namelijk korreltjes en zand in de vogelpoep zitten die werken als een soort scrub.

Let er tijdens het schoonmaken van de auto ook op dat u het water in de emmer regelmatig vervangt.
Wanneer u met vervuild water uw auto gaat wassen, kan het vuil gaan uitvegen over de auto en kan dit krassen veroorzaken.
Begin daarom bij voorkeur met het afspoelen van de auto. Dan is een groot deel van het vuil al meteen verwijderd.
Tip: Gebruik geen afwasmiddel of andere ontvettende schoonmaakmiddelen om vogelpoep te verwijderen. Deze middelen helpen u misschien om makkelijk te vogelpoep te verwijderen, maar zal ook de lak van de auto ontvetten. En wanneer er minder vet in de lak van de auto zit, zal de lak uiteindelijk doffer worden. Dan is de vogelpoep weg maar zit u weer met andere vlekken op de auto.

Bescherm je auto
Wanneer u uw auto regelmatig in de wax zet, creëert u een beschermende afsluitende laag in de poriën van de lak. Deze waxlaag zorgt ervoor dat vuil minder goed hecht waarmee u vogelpoep minder kans geeft om zich in te vreten in de lak. U ziet dit bijvoorbeeld ook bij gewaxte auto’s, hoe makkelijk druppeltjes water na het waxen van de auto glijden.
Is de vogelpoep ondanks alle inspanning toch ingebrand in de lak?
Dan kunt u proberen om met een goede cleaner de doffe plek minder opvallend te maken.
Maar blijf hier niet te lang op doorpoetsen, want dit kan uiteindelijk de beschadiging onherstelbaar verergeren vanwege de schurende werking van een cleaner. Lukt het niet om de ingebrande plekken uit de lak te verwijderen, dan kunt u ons maar uiteraard ook een professionele autocleaner of autoschadehersteller informeren naar de mogelijkheden.

Sinds dat de maximum snelheid op Nederlandse snelwegen overdag verlaagd is naar 100 km/h worden de comfort- en rijhulpsystemen op een auto steeds vaker gebruikt, om de snelheid te bewaken en te voorkomen dat u te hard rijdt.

Snelheidsbegrenzer

Met een snelheidsbegrenzer stelt u als bovengrens de maximale snelheid in die u met de auto wilt rijden. U bedient tijdens het rijden zelf het gaspedaal.
Afhankelijk van welk merk auto, krijgt u een melding wanneer u de maximum snelheid heeft bereikt óf staat de auto het niet toe om harder te rijden dan de maximum ingestelde snelheid.

Op de foto hiernaast betekent de knop met 2 snelheidsmeters:
Bij de knop ingedrukt op de bovenste snelheidsmeter, dan is de snelheidsbegrenzer ingesteld.
Bij de knop ingedrukt op de onderste snelheidsmeter, dan is de cruise control ingesteld.
Op uw dashboard kunt u doorgaans, in de vorm van een zelfde icoon van het lampje, zien wat er ingesteld is. Brand er geen lampje dan is er ook niets ingesteld.

Cruise Control (afkorting CC)

Met een Cruise Control kiest u een snelheid, die door uw auto wordt vastgehouden. Oftewel, Cruise Control is een snelheidsregelaar die een constante snelheid aanhoudt zonder dat u het gaspedaal hoeft te gebruiken.
Een ideale maar vooral ontspannen optie wanneer u lange afstanden rijdt en veel kilometers aflegt op de snelweg.
Bovendien is het rijden met een Cruise Control ook voordeliger voor uw brandstofverbruik én dus uw portomonnee!
Door de constante snelheid en het regelmatige toerental, verbruikt uw auto aanzienlijk minder brandstof.

Adaptive Cruise Control (afkorting ACC)

Adaptive Cruise Control gaat een stap verder dan de Cruise Control.
Adaptive Cruise Control is een intelligent rijhulpsysteem. 
Het systeem houdt de auto op een aangegeven snelheid, waarbij het zich automatisch aanpast aan uw voorganger doordat de auto zelf gaat remmen of gas geeft.

Een ingebouwd radarsysteem in de bumper van de auto meet voortdurend de afstand, richting en snelheid van de auto voor u. Komt u dichterbij, dan remt de Adaptive Cruise Control automatisch af.
Is er ruimte, dan versnelt de auto weer naar de aangegeven snelheid.
De allernieuwste systemen zijn zelfs in staat om file te rijden. Ze vertragen helemaal tot stilstand en trekken automatisch weer op zodra het verkeer voor u weer in beweging komt.

Intelligent Speed Assistent (afkorting ISA)

De nieuwste trend is een Intelligent Speed Assistent, oftewel slimme snelheidsassistent.
Een waarschuwingssysteem dat kan ingrijpen wanneer u te hard rijdt.
Intelligent Speed Assistent maakt gebruik van bestaande hulpsystemen zoals de Cruise Control, het navigatiesysteem, verkeersbordherkenning en de snelheidsbegrenzer. Deze systemen geven de maximale of gewenste snelheid op de weg waar u rijdt, via GPS door aan ISA.
Wanneer u te hard rijdt, geeft de snelheidsassistent u een waarschuwing door middel van bijvoorbeeld een knipperend lampje, geluid of zelfs door de auto lichtjes af te remmen of de tegendruk van het gaspedaal te verhogen. Het systeem staat het zelfs toe dat er automatisch geremd wordt of dat het motorvermogen wordt verminderd.

Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het instellen van de Snelheidsbegrenzer, Cruise Control, Adaptive Cruise Control of Intelligent Speed Asistent van uw auto?

Of twijfelt u of de rijhulpsystemen van uw auto nog wel veilig werken?

Maak nu eenvoudig een afspraak bij Autobedrijf Cartech.
Wij hebben alle professionele gereedschappen en technische middelen in huis om uw rijhulpsystemen te repareren en up-to-date te houden.

In uw auto gebeurt veel elektrisch.
Van het bedienen van de radio en de ramen tot het regelen van de airco.
Uw auto maakt deze elektriciteit zelf aan.
Daarvoor zit een belangrijk onderdeel onder de motorkap: de dynamo.

De dynamo heeft tijdens het rijden de functie om alle elektrische onderdelen in uw auto van stroom te voorzien en tegelijkertijd de accu te laden.
Maar….. hoe werkt een dynamo?
Zodra de motor loopt, komt de dynamo in actie en levert hij stroom.
De dynamo zit tegen de motor aangebouwd en is verbonden met de krukas in de motor door middel van een V-snaar of een Multiriem.
De aanwezige riem drijft de dynamopoelie aan welke weer is verbonden op een as met het binnenwerk waar de bewegingsenergie wordt omgezet naar elektrische energie.
De motor en allerlei andere elektrische onderdelen in uw auto nemen stroom van de dynamo af.
Omdat de dynamo doorgaans meer stroom produceert dan nodig is, wordt de overtollige stroom opgeslagen in de accu.
Tegelijkertijd zorgt de dynamo er dan voor dat de accu opgeladen blijft.

Hoe herkent u een defecte Dynamo?
Als een dynamo defect is, hoeft u dat niet direct te merken. U kunt namelijk doorrijden met de auto op de stroom die nog in de accu zit, totdat deze helemaal leeg is.
Wanneer de onderdelen, die het meeste stroom verbruiken, niet meer goed functioneren, kan dit een signaal zijn dat de dynamo geen stroom meer levert. Hierbij kunt u denken aan:

Het acculampje blijft branden: Het acculampje blijft altijd even branden als u de motor start maar moet daarna vanzelf uitgaan. Wanneer het lampje blijft branden kan er iets aan de hand zijn met de dynamo, de stroomkabels of een aandrijfriem. Wij raden u aan om uw auto zo spoedig mogelijk te laten controleren.

De verlichting in en om uw auto werkt niet optimaal: Een kapotte dynamo kan ertoe leiden dat onder andere de koplampen van uw auto minder fel zijn dan normaal. De lampen ontvangen niet genoeg elektriciteit, omdat de dynamo niet meer goed functioneert. 

Uw auto start niet goed: Een dynamo zorgt ervoor dat de accu tijdens het rijden wordt opgeladen. Als de dynamo of de accu van uw auto defect of leeg is, kunt u uw auto nauwelijks of niet starten.

Lege accu: Een lege accu wil niet altijd zeggen dat de accu ook kapot is. Het is verstandig om eerst de accu te testen. Is de accu wel in goede staat maar telkens leeg, zelfs na het rijden? Dan is het mogelijk dat uw dynamo aan vervanging toe is.

De dynamo maakt een piepend of schurend geluid
Een dynamo bestaat uit veel bewegende onderdelen die ronddraaien wanneer de dynamo goed werkt. Als één van deze onderdelen stuk gaat, kunt u een piepend of schurend geluid horen onder de motorkap. De oorzaak is meestal een versleten multiriem of v-snaar. 

Het vervangen van een dynamo
Autobedrijf Cartech kan bij elk merk en type auto de dynamo vervangen en maakt hierbij uitsluitend gebruik van kwaliteitsonderdelen
welke specifiek voor uw auto bestemd zijn.
Daarnaast zorgen wij er, door de vakkennis en ervaring van onze monteurs, voor dat u zo snel mogelijk weer veilig op weg kunt met uw auto.


Twijfelt u over de dynamo in uw auto?
Maak nu eenvoudig een online afspraak bij Autobedrijf Cartech
om de dynamo in uw auto te laten controleren.

Mocht u ooit starthulp nodig hebben, of willen verlenen, dan hebben wij hier een aantal tips voor u!

Download eenvoudig het stappenplan “starthulp verlenen” en u ontvangt handige tips voor het verlenen van starthulp.
Deze tips zijn ook bij de moderne auto’s belangrijk om te weten!

Heeft u een vraag? Wij helpen u graag!

Bent u geïnteresseerd in één van onze occasions? Of heeft u een vraag? Laat het ons weten, wij helpen graag!




    𝐔 𝐤𝐧𝐢𝐣𝐩𝐭 𝐮𝐰 𝐨𝐠𝐞𝐧 𝐭𝐨𝐭 𝐬𝐩𝐥𝐞𝐞𝐭𝐣𝐞𝐬, 𝐞𝐧 𝐧ó𝐠 𝐳𝐢𝐞𝐭 𝐮 𝐧𝐢𝐞𝐭 𝐳𝐨𝐯𝐞𝐞𝐥. 𝐀𝐥𝐥𝐞𝐞𝐧 𝐝𝐞 𝐥𝐚𝐚𝐠𝐬𝐭𝐚𝐚𝐧𝐝𝐞 𝐡𝐞𝐫𝐟𝐬𝐭𝐳𝐨𝐧…
    In het najaar staat de zon vaker laag, zowel in de ochtend als in de middag.
    Niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk tijdens het autorijden.
    Wij geven u graag een aantal tips om uzelf niet te laten verblinden door een laagstaande zon

    laagstaande zon

    Zonnebril:
    Zorg dat u altijd een zonnebril in de auto heeft liggen. Bij voorkeur één met UV-bescherming en gepolariseerde glazen. Die beschermen uw ogen tegen reflecterend licht en schitteringen op het asfalt.
    Of kies een bril met ‘roadview’ glazen. Dit zijn oranjebruine glazen en deze kleur zorgt ervoor dat u meer contrast ziet, zelfs als er een felle zon op een nat wegdek schijnt.
    Schone autoruiten:
    Maak de binnen- en de buitenkant van uw autoruiten een keer extra schoon als u bij laagstaande zon veel onderweg bent, want juist als u tegen de zon inkijkt ziet u pas hoe smerig de autoruiten zijn.
    Zorg daarom voor de buitenkant voor voldoende ruitensproeiervloeistof én dat uw ruitenwissers nog voldoende werking hebben, zonder vervelende strepen. De binnenkant kunt u eenvoudig schoonmaken met een droge doek en een glasreinigingsmiddel.
    Zonneklep:
    Hij zit in elke auto; de zonneklep! Ideaal en kantel- en verstelbaar naar de plek waar u last heeft van de zon.
    Let wel op dat u onverwachte situaties op tijd kunt blijven zien!
    Verlichting:
    Ook bij laagstaande zon maakt verlichting u beter zichtbaar. Vooral voor tegenliggers die tegen de zon inkijken en verblind worden.
    Rijdt daarom bij een laagstaande zon altijd met uw dimlichten aan en check regelmatig of de verlichting van uw auto nog goed werkt.

    Werkplaats aanzicht Autobedrijf Cartech

    Wij helpen u graag!
    Werkt uw zonneklep niet naar behoren of wilt u uw ruitensproeiervloeistof bijvullen maar komt u er zelf niet uit?
    Laat het ons weten, wij helpen u graag!



    Controleert u regelmatig de vloeistoffen van uw auto?
    De vloeistoffen van uw auto worden bij ieder werkplaatsbezoek door ons gecontroleerd.
    Tussendoor, bijvoorbeeld voor een lange rit of een autovakantie, is het verstandig om zelf deze vloeistoffen checken.
    Dan is het wel handig om te weten hoe, wanneer en met welke vloeistoffen u dit moet doen.
    Daarom leggen wij u graag uit hoe u de meest belangrijke vloeistoffen van uw auto eenvoudig zelf kunt controleren.

    Voordat u gaat controleren…
    De vloeistoffen die u aantreft onder de motorkap zijn motorolie, koelvloeistof, remvloeistof en ruitensproeiervloeistof.
    Deze vloeistoffen kunt u allemaal zelf controleren.

    Voor elke vloeistof is een apart reservoir aanwezig.
    Raadpleeg het instructieboekje van uw auto voor een compleet overzicht van de verschillende vloeistoffen en waar deze zich onder de motorkap bevindt.
    Let daarnaast op een aantal cruciale punten bij het controleren van de vloeistoffen:
    – Zorg ervoor dat de auto vlak staat op een egale ondergrond.
    – De motor moet UIT staan.
    – Controleer de vloeistoffen bij een koude motor, zonder dat deze gelopen heeft.

    Veel gemaakte fouten zijn het te veel bijvullen van met name motorolie en bijvullen met de verkeerde vloeistof in het reservoir. Deze fouten kunnen grote gevolgen hebben!

    Waarom u regelmatig olie moet peilen…
    Motorolie heeft meerdere functies. Het zorgt voor inwendige smering van draaiende delen maar ook voor koeling en zelfs reiniging van de motor.
    Elke motor zal een deel van zijn olie ‘verbruiken’, de een iets meer dan de ander.
    Wanneer het oliepeil te laag is zullen de onderdelen heter worden en sneller slijten. De kans op problemen is dan veel groter.
    Daarom geldt er ook een verversingstermijn voor zowel de motorolie als het oliefilter van iedere auto.
    Wilt u motorische problemen aan uw auto voorkomen?
    Vergeet dan niet om regelmatig het oliepeil te controleren en indien nodig bij te vullen.
    Ons advies is om maandelijks het oliepeil van uw auto te controleren.
    Een kleine moeite maar een belangrijke handeling om de kans op grote schades te beperken. Want het oliepeil van uw auto controleren kunt u als automobilist eenvoudig zelf.

    Zo controleert u het oliepeil:
    -Om het oliepeil te controleren zet u de auto op een vlak stuk wegdek. Zo voorkomt u een verkeerde peiling vanwege schuine hellingen.
    -Zorg ervoor dat de motor van de auto koud is en anders zeker 10 tot 15 minuten volledig uit staat, zodat alle olie onder in het carter staat.
    -Ontgrendel de motorkap en kijk in het instructieboekje van de auto om te ontdekken waar het peilstok en de olievuldop zich bevinden.
    -Haal de oliepeilstok uit de motor en veeg deze schoon met een doek.
    -Duw de oliepeilstok nu terug in de peilbuis en haal deze er nogmaals uit. Het is nu mogelijk om het oliepeil af te lezen.
    – Op de oliepeilstok bevinden zich twee streepjes, namelijk een minimum (onderste streepje) en een maximum (bovenste streepje).
    – Is het oliepeil te laag?
    Wanneer het oliepeil zich onder het minimum streepje bevindt, dan is het belangrijk om olie bij te vullen via de olievuldop.
    – Wanneer het oliepeil zich tussen de twee streepjes in bevindt, dan is er niets aan de hand.
    – Het verschil tussen het minimum- en maximumniveau is meestal een liter. Staat het peil precies op de min, dan moet er dus een halve liter bij.
    LET OP: Te veel motorolie (dus op het peilstok ruim boven het bovenste streepje) kan voor onherstelbare motorschade zorgen.
    -Motorolie bijvullen kunt u eenvoudig zelf doen. Lees voor het bijvullen wel even het instructieboekje van uw auto óf het onderhoudskaartje om te bepalen welk type olie uw auto heeft. Want wanneer u de verkeerde motorolie gebruikt, kan dit voor onherstelbare schade zorgen.
    Weet u niet welke soort motorolie er op uw auto zit? Wij adviseren u graag!
    -Gebruik voor het bijvullen van de olie bij voorkeur een trechtertje, zodat er geen olie gemorst wordt op bijvoorbeeld de leidingen die warm worden.
    -Zet na het bijvullen de auto op contact zonder te starten. Controleer het waarschuwingslampje van de oliedruk. Het olielampje gaat nu branden. Start de auto om te checken of deze uit gaat.
    Wacht nooit met oliepeilen tot het lampje gaat branden; dan kan het al te laat zijn.

    Wanneer u vaak de motorolie moet bijvullen, kan er sprake zijn van lekkage of te veel olieverbruik van de motor. Kom dan bij ons langs om dit te laten controleren en zo nodig het probleem te verhelpen. Wij staan voor u klaar!

    TIP: Neem altijd een extra liter olie mee voor onderweg.
    Dit kan u veel tijd en geld besparen!

    Waarom u regelmatig koelvloeistof moet controleren…
    Naast de motorolie, is ook de koelvloeistof erg belangrijk voor de koeling van de motor. Zit er te weinig koelvloeistof in het systeem, dan kan de motor oververhit raken en er ernstige motorschade ontstaan.
    Wij controleren het vloeistofniveau, de PH-waarde van de vloeistof en de vorstbescherming. U kunt eenvoudig zelf het niveau controleren.
    Voer de controle iedere maand uit, bijvoorbeeld tegelijk met het controleren van het oliepeil.

    LET OP: Controleer koelvloeistof alleen bij een koude motor! Controleren bij een warme motor kan bij verkeerd handelen leiden tot ernstige brandwonden!

    Het niveau van de koelvloeistof kunt u controleren met behulp van de tekens op het reservoir. Er staat een minimum en maximum niveau aangegeven op het koelvloeistofreservoir. Indien het niveau tussen minimum en maximum staat hoeft er geen actie ondernomen te worden. Er is dan voldoende koelvloeistof om de motor te koelen.
    Bijvullen kunt u zelf doen nadat de temperatuur van de motor gedaald is naar een veilig niveau. Vul de koelvloeistof nooit verder dan het maximale niveau.

    Waarom u remvloeistof moet controleren…
    Remvloeistof is nodig om het remsysteem van uw auto goed te laten functioneren en ook daadwerkelijk te kunnen remmen. Door de remvloeistof kan namelijk de druk van het rempedaal worden overgebracht naar de remmen zelf.
    Alleen is er één nadeel aan remvloeistof….
    Het heeft de eigenschap om water aan te trekken.
    Wanneer er vocht in de remvloeistof zit, zal het uiteindelijke kookpunt van de vloeistof afnemen. Dit zorgt ervoor dat het minder bestand is tegen de extreem hoge temperaturen die kunnen ontstaat tijdens het remmen (tot wel 400 °C bij een noodstop). De warmte die ontstaat tijdens het remmen, kan ervoor zorgen dat de remvloeistof (met opgenomen water) op termijn verdampt. Dit kan er uiteindelijk in resulteren dat er te weinig remvloeistof in de remleidingen aanwezig is. In beide gevallen zal de werking van het remsysteem afnemen en zal uw auto minder goed remmen. Om een goede remwerking te garanderen controleren wij elk jaar het vloeistofniveau, vochtpercentage en de mate van slijtage van de remblokken. Daarnaast adviseren wij om in ieder geval elke 2 jaar de remvloeistof te vervangen. 

    U kunt zelf, middels de tekens op het remvloeistofreservoir, controleren wat het niveau van de remvloeistof is. Indien het niveau tussen minimum en maximum staat hoeft er geen actie worden ondernomen. Het zelf bijvullen van remvloeistof is overigens niet aan te bevelen. Laat dit door één van onze monteurs doen, wij staan voor u klaar!

    Vergeet niet om de ruitensproeiervloeistof bij te vullen…
    Ruitensproeiervloeistof wordt gebruikt om de autoruiten en eventueel koplampen schoon te maken. Wij controleren het niveau en de vorstbescherming van de vloeistof. Zelf kunt u eenvoudig het niveau controleren.

    De ruitensproeiervloeistof heeft geen invloed op de rijprestaties van de auto, maar zorgt wel voor veilig zicht. Belangrijk is om te voorkomen dat het systeem in de winter bevriest, zorg dus voor een goede ruitensproeiervloeistof met voldoende vorstbescherming. Het controleren van het niveau is niet altijd mogelijk, maar ook minder belangrijk. Ons advies is om bij iedere controle het systeem maximaal te vullen.

    Het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof is erg eenvoudig. De dop op het reservoir is meestal geel of blauw en te herkennen aan het raam met straaltjes pictogram. Het reservoir mag maximaal gevuld worden.

    TIP: Gebruik, vooral in de winter, ruitensproeiervloeistof waar antivries in verwerkt is.

    Wij helpen u graag!
    Ondanks dat de vloeistoffen gecontroleerd worden tijdens preventief onderhoud en uw auto ook bepaalde controles zelf automatisch uitvoert, is het verstandig om tussentijds zelf de vloeistoffen te controleren.
    Ons advies is om dit maandelijks te doen, bijvoorbeeld als u de auto gaat wassen. Zorg er dan wel voor dat de auto vlak geparkeerd staat en dat de motor niet warm is!

    Natuurlijk helpen wij u graag bij deze controle en zorgen we ervoor dat u weer met een gerust hart de weg op kan.
    Bent u er niet helemaal zeker van of u het goed heeft begrepen? Laat het ons weten, wij helpen u graag!

    Een autoband is meer dan een rond zwart rubber. 
    Zo bestaat een autoband globaal gezegd uit verschillende lagen met een rubbersamenstelling en het profiel.

    Wat doet een autoband?
    De  banden onder uw auto zijn het enige contact met het wegdek.Een autoband zorgt voor een veilige wegligging en voor het overbrengen van aandrijf- stuur en remkrachten op het wegdek.
    Zo moet een band luchtdicht zijn, lang meegaan, moeiteloos over de weg rollen,weinig geluid maken en stof, vuil en water goed afvoeren. En dat allemaal onder verschillende weersomstandigheden.

    De verschillende soorten autobanden:

    – Zomerbanden:
    Zomerbanden zijn de meest verkochte autobanden in Nederland en worden gemonteerd onder het grootste gros auto’s.
    Ze hebben perfecte rijeigenschappen, zijn bestand tegen hogere snelheden en zijn zeer geschikt voor het rijden bij temperaturen boven de 7 graden Celsius.
    Een zomerband bied in de zomer meer voordelen dan een winterband of all season banden. Het is de meest veilige in zijn soort bij warmere temperaturen, waardoor er meer grip is en daardoor de remweg wordt verkort.
    Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt.
    Alleen tijdens koudere omstandigheden verminderd de grip van een zomerband.

    – Winterbanden:
    Winterbanden zijn autobanden met een speciaal profiel en een zachtere rubbersamenstelling. Hierdoor blijven winterbanden in de winter zachter dan zomerbanden. Zo wordt het contact met het wegdek behouden en zijn winterbanden zeer geschikt bij temperaturen onder de 7 graden Celsius. Een winterband is veiliger en biedt meer grip bij ijzel, sneeuw en nattere omstandigheden. Zo staat u met een winterband 2-3 keer sneller stil tijdens het remmen in de sneeuw.
    Bij warmere temperaturen biedt een winterband minder grip dan zomerbanden en bovendien slijten ze sneller.
    Het profiel van een winterband is dieper en uit veel meer blokjes opgebouwd en verschillende afvoerkanalen naar de zijkant van de band. Hierdoor kan de band makkelijker water afvoeren en heeft de band meer grip bij winterse omstandigheden.
    Winterbanden kun je niet alleen aan het profiel herkennen maar ook aan de symbolen aan de zijkant van de band. Een echte winterband heeft namelijk de codering M+S (Modder + Sneeuw)en een sneeuwster in een berg. Als de sneeuwster in de berg ontbreekt, dan is het geen echte winterband.

    All season banden:
    Een all season (vierseizoenen) band is een combinatie tussen een zomer- en een winterband. Zo komt deze combinatie in alle voordelen van een zomerband en een winterband terug in onder andere het profiel en de rubbersamenstelling van de band.
    Een all season band is in de zomer beter dan een winterband en in de winter beter dan een zomerband.
    De band is niet alleen te herkennen aan het profiel maar ook aan de symbolen op de band zelf.
    Zo moet een all season band voorzien zijn van A/S (All Season) codering. Doorgaans zetten fabrikanten er symbolen bij om aan te geven dat het om een all season band gaat. Net als bij winterbanden moet ook een all seasonband beschikken over het wintersymbool. Het gaat dan om het sneeuwvlokje in de berg. Alleen de codering M+S betekent dus dat het een all seasonband is zonder winterse rijeigenschappen. Deze band voldoet dan niet aan de gestelde winterse eisen. 

    Runflat banden:
    Steeds meer nieuwe auto’s worden voorzien van runflat banden. Een runflat band is een autoband welke bij het wegvallen van de luchtdruk ervoor zorgt dat een auto optimaal bestuurbaar blijft. Zo kunt u met een lekke band nog 80 kilometer afleggen bij een snelheid van 80 kilometer per uur. Het is dan niet meer nodig om op een onveilige plaats langs de weg een band te verwisselen en een reservewiel is overbodig. Auto’s met runflat banden hebben een verplicht bandenspanningsysteem. Zodra een band luchtdruk verliest wordt de bestuurder door middel van een signaal op het dashboard gewaarschuwd.
    Runflat banden zijn verkrijgbaar in een zomerband, winterband en een all seasonband. 

    -Zijn caravanbanden ook aparte autobanden?
    Nee, vanwege de hoge wieldruk en het grote draagvermogen worden bij caravans, vouwwagens en campers dezelfde banden gemonteerd als bij bestelauto’s. Het is overigens wel verstandig om banden onder een caravan, vouwwagen of camper na zes jaar te vervangen. De kwaliteit van de banden kan dan niet meer worden gegarandeerd. De banden drogen vaak uit en gaan scheuren vertonen in de wang en het profiel. Bovendien staan caravanbanden vaak lang op één gedeelte van het profiel (winterstalling, vakantie) waar de band sterk onder leidt. 

    Welke informatie staat op een band?
    Iedere autoband bevat op de zijkant, ook wel de ‘wang’ genoemd, specifieke informatie welke afgelezen kan worden.
    Zo staat er een bandenmaat vermeld, welke uit zes verschillende elementen bestaat:
    1) Bandbreedte: De breedte van de band wordt uitgedrukt in millimeters. De breedte wordt gemeten van wang tot wang, oftewel van zijkant tot zijkant.
    2) Bandhoogte: De hoogte van de band wordt weergegeven als percentage in verhouding tot de breedte. Deze wordt uitgedrukt in procenten. Dit betekent bij de band op de afbeelding 55% van 195mm (breedte)= de bandhoogte 107,25mm
    3) Bandtype: Het bandtype geeft de waarde R ofwel Radiaal aan.
    4) Velgmaat: De velgmaat ofwel velgdiameter is de afstand binnen in de band. Deze afstand wordt weergegeven in inches. Dit is tevens de aanbevolen maat voor het wiel. 
    5) Draagvermogen: Het getal (code) staat voor een maximum gewicht in kg welke de band kan dragen. Met een draagvermogen van 87 kan bijvoorbeeld een gewicht van 545 kg worden gedragen.
    6) Snelheidsindex: De letter (code) staat voor de maximum snelheid van de band in kilometers. Met een snelheidsindex ‘V’, betekent dat de banden geschikt zijn voor een maximum snelheid van 240 kilometer per uur.
    – Dot-code: de meeste banden zijn voorzien van DOT (Department of Transportation) code. De laatste vier cijfers geven een productiedatum weer. 3220 betekent week 32 van 2020.

    Profieldiepte van de band


    Profieldiepte van autobanden.

    Het wettelijk minimaal toegestane profieldiepte van een autoband in Nederland is 1,6 millimeter.Bij een lager profiel is de veiligheid niet meer te garanderen en bestaat de kans op een boete bij aanhouding door de politie.
    Het advies van ons is daarom om zomerbanden uiterlijk te vervangen bij een profiel van 2 millimeter en winterbanden daarin tegen adviseren wij om te vervangen bij een profiel van 4 millimeter.

    Waardoor slijt een autoband?
    Door wrijving met het wegdek slijt het rubber beetje bij beetje weg. Rijdt u rustig, dan slijt de band minder hard.
    De juiste bandenspanning zorgt voor minder slijtage, een betere wegligging en lager brandstofverbruik.
    Check dus regelmatig uw bandenspanning!
    Banden kunnen ook verouderen door het opwarmen en afkoelen tijdens het rijden en door uitdroging door de zon. 
    Er kunnen droogtescheurtjes ontstaan waardoor de betrouwbaarheid van de band behoorlijk afneemt.

    Waar moet u op letten bij de aanschaf van een nieuwe band?
    Aangezien veiligheid voorop staat, leggen wij u graag uit wat het belang is van de juiste banden onder uw auto.
    Naast de bandenmaat, het draagvermogen en de snelheidsindex van de band, is er ook een verplicht Europees bandenlabel opgesteld voor elke band. Het Europees bandenlabel geeft u informatie over de veiligheid, het verbruik en over de geluidproductie van de band. Zo is elke band welke bij Autobedrijf Cartech verkocht wordt voorzien van een dergelijk label.

    Wielen monteren bij Autobedrijf Cartech

    Wilt u meer informatie over de verschillende soorten autobanden of de bandenservice van Autobedrijf Cartech?
    Laat het ons weten, wij helpen u graag! 

    De stroomvoorziening in een auto.
    Een auto zit vol onderdelen welke werken op elektriciteit, een soort kleine elektriciteitscentrale.
    Zo zitten er een accu en een dynamo in een auto om deze te voorzien van stroom.
    In een accu zit elektrische energie. Deze energie is in de eerste instantie nodig om de auto te starten.
    Als u de contactsleutel omdraait, levert de accu stroom aan de startmotor. Deze gaat draaien en zorgt op zijn beurt dat de motor aanslaat. Op dat moment komt ook de dynamo in werking en die zorgt er weer voor dat de accu wordt bijgeladen.

    Storing op het dashboard

    Wat doet een accu?
    Een 12V accu bestaat uit zes in serie geschakelde cellen welke ieder een positieve en een negatieve platenset bevatten.
    Deze platen zijn ondergedompeld in elektrolyt, een oplossing van zwavelzuur. Op die positieve platen zit loodoxide en op de minplaten lood. Deze actieve materialen veroorzaken een spanning ten opzichte van het elektrolyt. Met die spanning kan stroom geleverd worden, maar door chemische reacties tussen de actieve materialen en elektrolyt daalt de spanning.
    Door stroom toe te voegen (laden) vinden er omgekeerde chemische reacties plaats waardoor er weer elektrische energie in de accu wordt opgeslagen. Daarnaast levert de accu energie aan allerlei elektrische accessoires op het moment dat de dynamo onvoldoende stroom levert.

    Wat doet een dynamo?
    De dynamo heeft twee belangrijke functies: het leveren van elektrische energie en het bijladen van de accu, maar zodra de motor loopt, komt de dynamo in actie. Hij zit tegen de motor aangebouwd en is verbonden met de krukas in de motor door middel van een V-snaar of een Multiriem. Op het moment dat de motor draait, draait dus ook de dynamo en levert hij stroom.  Tegelijkertijd zorgt de dynamo ervoor dat de accu opgeladen blijft.

    Wat doet een startmotor?
    De startmotor is een elektromotor die stroom ontvangt van de accu en in werking gebracht wordt door het omdraaien van de contactsleutel. Hij is door middel van een klein tandwiel (het rondsel) verbonden met de starterkrans in de motor. Op die manier wordt de krukas in de motor aan het draaien gebracht tot de motor loopt. Dan wordt de startmotor automatisch ontkoppeld en zit zijn taak erop tot de volgende start.


    WIST U DAT…..de autoaccu meestal tijdens de zomer beschadigd raakt, maar dit pas tijdens de wintermaanden te merken is?


    Minder accu capaciteit bij kou.
    Tijdens het gebruik van een accu neemt de hoeveelheid actief materiaal in de accu steeds een klein beetje af waardoor elke accu een beperkte levensduur heeft. Na 4 tot 6 jaar normaal gebruik is een accu in de regel door slijtage aan vervanging toe maar dit kan afhankelijk van het gebruik ook eerder zijn doordat de accu bijvoorbeeld tijdens de zomer te warm is geworden of dat u bijvoorbeeld veel korte ritten maakt waardoor de accu niet voldoende op temperatuur komt en niet volledig op kan laden.
    Op een gegeven moment is de hoeveelheid actief materiaal in de accu te klein om genoeg capaciteit te leveren en moet de accu vervangen worden.

    Maar waarom gebeurt dit vaak in de winter?
    Van alle pechgevallen in de winter, is niet kunnen starten vanwege accuproblemen de meest voorkomende.
    Om zonder problemen de auto te kunnen starten, heeft deze een accu nodig welke meer dan 75% geladen is.
    Een motor starten bij vrieskou eist meer van een accu en de lage temperaturen hebben een negatief effect op de nog aanwezige capaciteit.
    Bij +25°C heeft een volledig geladen accu bij belasting zo’n 100% capaciteit. Bij 0°C biedt de accu nog 65% capaciteit, en bij -18°C slechts 40% capaciteit. Daardoor is het eenvoudig te begrijpen waarom startproblemen ontstaan bij lage temperaturen.


    ACCU TIPS:
    – De accu komt bij het rijden van korte afstanden niet voldoende op bedrijfstemperatuur en wordt zo niet efficiënt opgeladen. 
    Het efficiënt opladen van een accu gebeurd pas bij afstanden van 20 km of meer, zonder al teveel stops. Hierbij is een autosnelweg ideaal.
    – Schakel zoveel mogelijk elektronische systemen uit welke stroom vragen van de auto bij het starten, zoals verwarming, verlichting, navigatiesysteem, ruitverwarming, stoelverwarming, enz.
    – Mocht u ooit starthulp nodig hebben, of willen verlenen, dan hebben wij hier nog een aantal tips voor u. 
    Welke zeker met de moderne auto’s van tegenwoordig belangrijk zijn om te weten!

    Onderhoud aan uw auto

    Wij helpen u graag!
    Wilt u er zeker van zijn dat uw accu, na bijvoorbeeld het krijgen van starthulp, niet nogmaals voor verrassingen zorgt?
    Kom dan bij ons langs om GRATIS uw accu te laten testen.
    Wij beschikken over de juiste apparatuur om deze test uit te voeren en zo krijgt u inzicht in de beschikbare capaciteit van uw accu. 
    Daarnaast voorzien wij u graag van het juiste advies, zodat u weer kunt genieten van een zorgeloze autorit.

    Wilt u meer informatie over de stroomvoorziening in een auto,
    of een afspraak maken voor bijvoorbeeld een accutest?
    Laat het ons weten, wij helpen u graag!

    EGR-klep betekent (E)Exaust (G)Gas (R)Recirculation.

    De EGR-klep zit gemonteerd aan de uitlaatzijde van het motorblok, vaak naast de turbo.
    Uitlaatgassen worden naar de motor teruggevoerd en verbrand, omdat dit beter is voor het milieu.
    Dit wordt geregeld door de EGR-klep. Maar deze uitlaatgassen vervuilen de klep ook. Hierdoor kan uw auto na verloop van tijd minder goed gaan lopen of meer brandstof gaan verbruiken.
    Daarom moet de EGR-klep soms worden gereinigd of zelfs worden vervangen bij b.v. extreme vervuiling zoals op de foto van de EGR-klep vervuiling na enkele jaren.

    Om te voorkomen dat uw auto problemen gaat krijgen, nu of in de toekomst adviseren wij u om tijdens elke onderhoudsbeurt een preventief reinigingsmiddel toe te laten voegen aan de brandstoftank van uw auto.
    Deze vloeistof reinigt en beschermd tot in de verbrandingsruimte en lost alle aanwezige aanslag op en verwijdert deze.
    Een minder kostbare oplossing dan reinigen of vervangen.

    Wilt u meer informatie over de werking van een EGR-klep of over het reinigingsmiddel welke wij gebruiken?
    Laat het ons weten, wij helpen u graag!